Site Meter

Friday, April 29, 2005

عن الغناء و أشياء أخري

فتح فيه شهيتي للحديث عن الغناء في مصر chaosgnosis تلقيت هنا تعليقاُ من

بعد جيل العمالقة؛ الغناء في مصر إستثناء ، فى تصوري لن يبقى بعد هذا الجيل سوي محمد منير و علي الحجار من جيل الوسط -عفاف راضي يصعب تصنيفها من أي جيل هي- ، أقول أن محمد منير و علي الحجار من جيل الوسط هما الوحيدان الذين إستطاعا صنع تاريخ يمكنه أن يحيا و قدما فناً يحترم ، الجيل الذي ظهر مع منتصف الثمانينيات مع حميد الشاعري و عمرو دياب أتصور أنه سينتهي تماماً في اليوم التالي لتوقفهم عن الغناء و ضع معهم كل من ظهر من هذا الجيل. و لكن أتصور أنه لا يصح قراءة مشروع جيل العمالقة في مصر بمعزل عن المشروع و الحركة الوطنية في مصر في ذلك الزمان سياسة و فكراً و ثقافة ، فالغناء كان متلاحم مع حركة نهضة يمدان بعضهما بالقوة و يمكننا أن نعدد أسماء أدباء تلك الفترة و شعرائها و مفكريها و فلاسفتها و فنانيها التشكيليين و نقارن بما لدينا الان ، لا أعتقد أن المشكلة هي إختفاء المواهب فلدينا الكثير و لكن المشكلة في مناخ عام لا يقدم إلا ما هو سئ ليس فقط في الغناء و لكن في كل تفاصيل الحياة لترسيخ حالة الفساد القائمة ، قارن بين لحظة يكون فيها وزير الثقافة الدكتور ثروت عكاشة و أخرى يكون فيها فاروق حسنى و صفوت الشريف وزيراً للإعلام لنعرف أين الكارثة.
أوافق تماماً إننا فى حاجة لغناء جديد يعبر عن الزمن الجديد الذي نحياه ،غناء يعبر عن قيم جديدة و يستعمل لغة جديدة (نقطة تميز محمد منيرمنذ بداياته و لكن أيضاً كان هناك فؤاد حداد و صلاح جاهين و عبد الرحيم منصور وأحمد منيب )
الان فوضي الفيديو كليب حولت الغناء الي ما هو بصرى و تراجع ما هو سماعى ، هنا صعوبة تصور السيناريو القادم هل ستسمر هذة
الفوضى أم سيصنع جيل جديد غناء جديد ( يسمع لا يرى ) به عناصر الغناء: شعراً و لحناً و توزيعاً و أداءً صوتياً ، متميزة بما يكفي لصنع موجة جديدة لتبقى كما بقى جيل العمالقة ، هنا من المهم ذكر أنه ليس كل ما قدم فى ذلك الجيل كان جيداً فقد غني عبد العزيز محمود( يا شبشب الهنا) و غني عبد الوهاب نفسه من كلمات أحمد رامي (المية تروى العطشان و تطفي نار الحران) و هذا أقل ما يوصف به أنه (كلام فارغ) و لكن حجم الإنتاج الجيد مقارنة بهذا (الكلام ا لفارغ) يعيدنا مرة أخرى إلي الحديث عن مناخ يستطيع و يريد إنتخاب ما هو جيد و إستبعاد ما هو ردئ .
علي أية حال شخصياً أستمتع بجيل العمالقة و منير و الحجار و الأعمال الأولي لمدحت صالح و أنغام و لا أستمع لعمرو دياب و رفاقه إلا إذا أذيعت لهم أغنية في إذاعة الأغاني.

chaosgnosis
يبدو أن المدونات أصبحت فرصة حقيقية لمقابلة ناس محترمة!!!
فهذة مرة من المرات النادرة اللي أتناقش فيها بشكل محترم عن الغناء . شكراً يا عمنا...
رداً علي ملحوظتك عن تدوينة
نجيب سرور : لا لست من جيل نجيب سرور فأنا من مواليد منتصف السبعينيات السوداء و لكن إخترت هذا الجزء من "الأميات" لأن البعض يتصور أن نجيب سرور فيها يشتم مصر و هذا كما تعرف غير حقيقى.

8 Comments:

At 4/29/2005 4:48 AM, Blogger ChaösGnösis said...

.....BanyAdam,
Yes, absolutely true, the current conditions of the ARTS in Egypt and the Arab world are mirroring the "corrupt state of affairs" of the Arab culture in all aspects. Although I salute the examples you mentioned (Haggar, Angham and Mounir), I think, for the most part, they are still revolving around similar old tired themes, albeit their obvious talent. One notable exception was Mounir's Madad.. Madad (pardon my inaccuracy, if this is not the actual title of the song/unshoudah).

And that brings us to the aspect of the video clip (V/C), of which I beg to differ with your opinion. If we take the same example of Mounir's video clip for that Unshoudah, I am inclined to say that its very video-clippness added tremendously to the richness of the overall experience. The visual symbolism employed, did thoroughly enhance his deep message of tolerance and universal values....

So my point is: I respectfully disagree with your generalized characterization of all Video Clips as potential "visual" degradation of the experience of the "Audio" experience.…….. I believe the Video Clip form of this art is part of that natural evolution of our era and we should not be too attached to the traditional ways and methods of bygone eras. Who knows if Umm Kultum was still alive in 2005, she may have resorted to a video clip format (not unlike here final acceptance of the electric guitar without compromising one iota of her art). Shams El Asseel video/cinematic rendition may not qualify as a video clip by today's standards, nevertheless, it is an added visual value to the audio experience.

And of course we cannot compare those early V/C experiments with the cheap array of absurd void-of-any-content variety that is crowding the airwaves of video channels and satellite TV. That said, I am vehemently pro experimentation and all serious attempts at renewal of the art forms. As I alluded to in my initial interjection: newness, inventiveness, and renewal are much needed attributes to the music scene in the Arab world.

And as you said, it is, at least, exhilarating that we are having this elevated exchange of ideas and open opinions concerning the dismal state of affairs of Arab cultural life.

As for the other art forms, that, my friend, should be a whole other topic of discussion…....am afraid if I start on this road now, this may take few more pages of your valuable space here!!………….
ChaosGnosis, a soul-blogger®…:)…… respectfully…………….

 
At 4/30/2005 3:28 AM, Blogger The Cairene said...

لمن لا يعلم هذا موقع نجيب سرور
www.wadada.net

 
At 4/30/2005 7:19 AM, Blogger minesweeper76 said...

الموسيقى و الغناء جزء من حركة ثقافية كاملة، و تدهور الأغنية ليس في معزل عن تدهور الفيلم و المسرحية و الرواية.

أما بالنسبة للفيديو كليب فمشكلته المضمون و ليس الشكل. من أجمل الأغاني المصورة التي شاهدتها أغنية "شنطة سفر" لأنغام و التي أخرجها العبقري الراحل عاطف الطيب، و أيضا "في قلب الليل" لعلي الحجار. الأصل في تلك الأغنيات هو الكلمة، و عليها يتم بناء اللحن و الصورة. مشكلة ما نراه اليوم من أغنيات مصورة أن الكلمة مكررة و مبتذلة و اللحن يعتمد على الإيقاع، و ذلك الإيقاع هو الرابط الوحيد بين ما تسمعه و ما تراه.

 
At 4/30/2005 3:07 PM, Blogger wa7ed mn masr said...

Dear Chaosgnosis :
thanks once again..
first; it looks we all agree that what is going on today is just a reflection of the deteriorated general conditions and at the time we can get out of this , almost certainly things will move in a different direction.
For me Al-hagar and Mounir moved more than one step ahead to launch a new era ( themes , words , music) and I have a lot of examples to mention ; Al-haggar : Roba3yat Sala7 Jahin , 7oryyaa, etc.. , Mounir : a million example other than Madad ( Al-arad Alsalam ) , and even the love songs which will be always a main subject for singing they started to use different words , meanings and metaphors ( Fy 2alab elail ,Rysha , Al-tool we Al-loon wel7oryya,etc.. ) , but here we have to consider that they are just two and the others stopped from the early beginning .
Here we need a new generation that can renew the project keeping the outlines of NEW words, themes and even music.
Moving to the subject of video-clips, I do think that singing is an “AUDIO” phenomenon that is directed to receptors other than eyes, I can’t imagine that one day we can “WATCH” Beethoven 9th symphony, for me it’s just the same idea, here poetry and music are that things that could touch your soul, what’s visual here will deprive the singing experience from imagination which is “of the essence” to feel a song, it’s neither a nostalgia nor “attachment to the traditional ways and methods of bygone eras” using your words , it’s just another subject. this does not mean I’m against video-clips ; lets make a new art that called video- clips that carry a different magnificence but it’s not neither a “replacement” nor a “natural evolution” of singing.


Tic : thanks for the site it’s great ..


Minesweeper: I think Video-clips as they are today have a lot of problems not only content, considering my above mentioned points; I do think that the whole trial needs reevaluation.

 
At 4/30/2005 8:01 PM, Blogger ChaösGnösis said...

Dear BanyAdam.....first, thanks for the correct title for Mounir's "Al-Ard Al-Salaam".....
and now.....You invoked Beethoven, fantastic, my friend .....that of course widen the discussion....

I think the matter "really" (back to your original entry;) is not just a question of Audio or Visio...it is certainly SPATIAL (as in space)....so as an art from, the video clip has the trtemendous potential of engaging the listener/viewer/experiencer into spatial multi-dimensions....Beethoven (and most Classical music) is a very strong case in point!....(I know this is taking us away from our intitail discussion about the art of Arabic singing and Video Clip, but here you go my friend, it all is about the elevation of the standards and upping the ante one more notch!)...

So as we say "architecture is frozen music", I would say "Music is fluid Architecture", i.e spatial. To follow your lead in widening the scope of this discussion, if you take John Cage as another brilliant example of spatializing music further and further, I see a tremendous potential for Arabic music in that same direction. The scales and meters of Arabic (and Eastern music in general) are quite different from that of Western and Classical music, and one can even argue, more domensional (my appologies for the gross generalizations; space does not allow for ellaboration).....and of course the "architecture" (syntax and semantic structure) of Arabic (language)is no less genius, and is obvious in the incredibly rich poetic tradition of Arabic (ammeyya, fusha and the 3ed language).....

My friend, I mispoke when I said "natural evolution" of Arabic singing in reference to its relatioship to the video-clip art form. It would have been more accurate to say: expanding into new territorries. You are right, "natural evolution" implies "replacement of", which is not an accurate depiction of the phenomenon. Thank you for poking at my self-correcting mechanism ;)...

I must admit, this discussion involves a much larger phenomenon concerning the Arts, but that is exactly the point: for Egyptians and the Arabs to enter a new phase of cultural development, to truly engage Modernism and contribute to it from their vast (and widely overlooked) heritage. What is meant by Modernism here, is not the narrow interpretation of "Western" modernism, but the Universal pool of the Human experience in modern times.

Arabic literature, poetry... Arab music, Arab architecture...and the rest of art forms, can/should feed into and engage that stream of universal humanism, but Alas, Egyptians and the rest of the Arabs are too busy feeling sorry for themselves, moaning and groaning about their past glories..and lost heritage...bla bla bla etc...etc...

BanyAdam, it is envitable that this discussion brings us full circle to the BIG ISSUES....the dismal cultural conditions in Egypt and the Arab World, and I should thank you for stressing that point.

Now back to the Audio/Visio/Spatial point: this clearly applies to Music (with capital M) not just Arabic music, and it is an on going debate in many parts of our shrinking global village (especially Europe and the US and to a lesser degree Japan and India too).....As I mentioned John Cage as an avant-garde artist who was in the forefront of that debate since the seventies, also Philip Glass/Peter Wilson team has notable attempts in similar theatrical/operatic experiments. And that, my friend, brings us back to Umm Kulthum! If you check the recent March issue of Weghat Nazar (Points of View) monthly, there is an interesting essay about Umm Kulthum's "development" and her as a "unique phenomenon", in which, an intersting reference was made to her being influenced by Italian Opera (of course besides her early Qur'anic tagweed training)....and again, Opera can be experienced, only, as an Audio art, but certainly is a spatio-audio-visio experience in the first place. Opera was the video-Clip art form of its era (an extended version there of!!)....Hence my original p.o.v regrding the video-clip vis a vis Arab song is a case in point!

I know my bias, being a visual, spatial person myself, but that is why an intense dialogue and a constructive debate is much needed..... it's so rare to witness such level of debate/discussion in the Egyptian press about the arts (with the notable exception of Akhbar El Adab, and in some cases Weghat Nazar)......again I may be falling into a trap of over-generalization again here, but I hope you get my drift.....

Video-Clips, musicals do not necessarily cancel out the pure audio experience of songs, it enhances it experientailly...but I agree a strong song should be able to stand on its own audio/lyrical merits in the first place.....

.....to be continued..

 
At 4/30/2005 8:03 PM, Blogger ChaösGnösis said...

...man, I just realized the length of my last "comment".........sabrak ma3ayya ya 3amm Masry!!

 
At 4/30/2005 8:05 PM, Blogger ChaösGnösis said...

...but again, you guys have the advantage of doing your entries in Arabic which just "looks" shorter visually......;)))

 
At 5/02/2005 11:50 AM, Blogger Lasto-adri *Blue* said...

واحد من مصر:
أنا تقريبا معاك فى كل اللى كاتبه.. بذات حتتة "فالغناء كان متلاحم مع حركة نهضة"
أيوة فعلا.. "قلنا ها نبنى و أدينا بنينا السد العالى"
دلوقتى هنقول إيه ونبى.. "قلنا ها ندهم.. قمنا عملنا الميك أب"؟!!!
حاجة تكسف ..
و الفكرة انه مش بس الأغانى.. المشكلة انه أى مشروع ثقافى فى البلد بقى حاجة تكسف و ملهاش أى لزمة
وما الموسيقى و الأغانى غير مقياس لدرجة تمدن و ثقافة الشعوب

أنا كمان بكره عمرو دياب.. و حتى مبسمعوش لما يجى على إذاعة الأغانى.. بحس بتلوث سمعى بعد لما أكون سامعة حاجة لثومة ولا فيروز ولا الكبير فريد الأطرش أو أسمهان

أقولك حاجة من الآخر بردو.. حالة التدهور الفنى دى بدأت من ساعة ما الأب مبقاش يسأل بنته إنت لابسة إيه.. و من ساعة ما الأب بردو مبقاش يسأل إبنه انت رايح فين
و من ساعة ما الام بطلت تقرأ قصص قبل النوم لأولدها.. عشان عندها "ميتنج او إنترفيو" الصبح بدرى
لو كان دا حصل.. كان الحس الفنى و قيم و أخلاق المجتمع هى اللى رفضت التهريج دة.. زى البحر كدة.. يرميه على الشط بره

لكن هتقول ايه دلوقتى.. و لا حياة لمن تنادى
ربنا يعفينا

 

Post a Comment

<< Home